Tuesday 2 October 2018

Kayap : Tanda dan Cara Mengatasinya

Kayap  juga dikenali Herpes Zoster dalam istilah perubatan, kayap ialah sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV). Ia disebabkan oleh virus Varicella zoster yang kembali aktif setelah mula menghuni tubuh seseorang pesakit apabila dia menghidap penyakit cacar air (chicken pox).



Selepas cacar air sembuh, virus ini berhibernasi di dalam pusat sarag (ganglion). Apabila sistem imun menjadi lemah, ia kembali aktif dan menyerang urat saraf dan menyebabkan keradangan saraf tersebut.

Sepanjang hayat seseorang, lebih kurang 10 hingga 30 peratus akan menghidapi penyakit ini.


Siapa yang berisiko?

  1. Sesiapa yang mempunyai daya ketahanan badan yang rendah 
  2. Faktor peningkatan umur
  3. Jangkitan kuman (HIV)
  4. Kesan ubat-ubatan (steroid)

Tanda-tanda awal kayap

  1. Rasa sakit, kebas dan panas di bahagian urat saraf
  2. Demam
  3. Keletihan 
  4. Sakit kepala

Proses kayap merebak

  • kemunculan bintik-bintik merah akan berlarutan selama 2 hingga 3 hari sebelum ia mula menggelembung dan dipenuhi cecair di dalamnya
  • sekiranya daya ketahanan diri sangat lemah, gelembung boleh merebak ke kawasan yang lain
  • gelembung air akan mulai pecah dan mengeluarkan cecair dan nanah yang agak busuk dan kurang menyenangkan disusuli pula sakit yang menyengat
  • mengikut kajian 55% kayap berlaku di bahagian pinggang ke atas, manakala 20% di bahagian muka serta 15% berlaku di bahagian bawah pusat ke bawah manakala 5% berlaku di bahagian sulit dan punggung.

Rawatan awal sangat digalakkan supaya kesihatan tidak terjejas, lebih-lebih lagi jika ia menyerang pada bahagian-bahagian sensitif seperti mata.


Komplikasi kayap

  1. Kayap yang terkena pada muka dan mata boleh menyebabkan hilangnya penglihatan terutama dalam kes kayap optalmikus.
  2. Neuralgia Pascaherpes (PHN) adalah sakit selepas kayap sembuh terutama pada orang dewasa di kalagan individu berusia 60 tahun ke atas.
  3. Jika pesakit merasa sakit yang amat sangat, yang kadang-kadang ubat-ubatan penahan sakit tidak berkesan. Untuk ini pesakit perlu dirujuk kepada doktor pakar saraf untuk rawatan.

Mitos: bila kayap bertaut..

kepercayaan bahawa penyakit ini disebabkan oleh ular dalam tubuh pesakit adalah tidak benar, begitu juga kepercayaan kononnya bila lingkaran bertaut pesakit akan meninggal dunia.

Semua itu adalah karut, hakikatnya keadaan itu berlaku kerana ia berpunca daripada urat saraf yang terdapat di badan pesakit kayap.

 info:rencanakesihataniSihat


Lihat testimoni kayap disini



Atasi kayap dengan vitamin.

cara mengatasi kayap


1. Vivix - merupakan antioksidan yang sangat tinggi dan membantu memulihkan sehingga ke peringkat sel DNA. Ia sangat bagus untuk mengatasi simptom-simptom sakit saraf atau keradangan yang dirasai oleh pesakit kayap ini.






2. Garlic - merupakan antibiotik semulajadi yang selmat dan sangat bagus untuk meningkatkan sistem dya tahan badan. Ia berfungsi untuk melawan jangkitan.






3. Nutriferon - kayap menyerang individu yang mempunyai sistem imun yang lemah, jadi kita perlu melawan virus ini dari terus merebak dengan meningkatkan sistem imun dengan segera. Nutriferon adalah penggalak imun dan dapat menguatkan antibodi badan.


4. B complex - adalah vitamin anti-stress yang mengurangkan tekanan dan menenangkan fikiran. Penting untuk kita tidak stress dan mempunyai emosi yang stabil dalam tempoh penyembuhan.


5. Lecithin - membantu transmisi sraf impuls dalam otak


6. Vitamin C - meningkatkan sistem pertahanan badan dan juga penting dalam mempercepatkan penyembuhan luka. Selain itu ia membantu mengeringkan gelembung-gelembung air dengan lebih cepat.
  



DOA MERAWAT KAYAP



===========================================================

Belian secara online sila klik disini


===========================================================

HUBUNGI Ela Ramli
(Shaklee ID 1096765)

 012-6203284 (whatsapp / sms / call)

 FB : Rozila Ramli

 COD Shaklee : Ayer Tawar, Sitiawan, Manjung, Lumut

 PENGEPOSAN KE SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK

No comments:

Post a Comment

Mohon kerjasama anda supaya membuat ulasan dengan baik. Ulasan bersifat spam tidak akan diterbitkan. Terima kasih.

KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

Wahhh dah kurus!!! Bestnya!!!  Bagi laa tips. "Saya buat diet Intermittent Fasting je" "Saya buat diet Keto" "Saya ...