Tuesday 18 September 2018

Senaman Yang Ringkas Dan Selamat Untuk Wanita Hamil

Alaaa...saya hamil tak boleh la nak bersenam-senam ni. Oh no no no...jangan macam ni ye. Bersenam ini adalah bagus untuk semua orang tak kira macam mana pun keadaan kita, cuma jangan terlalu lasak.

senaman yang selamat semasa hamil


Mesti ibu hamil terfikir cara-caranya kan. Adakah selamat senaman itu??


YOGA


Senaman yoga untuk meningkatkan fleksibiliti, tona otot pelvis dan uterus serta memperbaiki postur dan peredaran darah. Ia juga mempunyai kelebihan terapeutik kerana yoga membantu untuk menenangkan dan menahan sakit dengan cara kawalan pernafasan.

Cara-caranya:
Boleh pergi ke gimnasium untuk maklumat lanjut. Latihan tetap seperti dua atau tiga kali seminggu akan menguatkan dan memberi keseimbangan kepada badan anda. Ini juga akan mengurangkan kelenguhan atau sengal pada badan. Berhati-hatilah kerana terdapat beberapa posisi yang harus anda elak seperti 'the boat' dan inversions.



BERENANG



Berenang akan membantu anda untuk kekal sihat. Dengan berenang, badan anda akan terasa sejuk dan ringan serta ia tidak memberi impak yang kuat, berbanding senaman yang lain. Ia menggunakan semua otot di dalam badan anda, serta akan menjadikan otot lebih fleksibel dan kuat.

Cara-caranya:
Lakukan sesi berenang anda dua hingga empat kali seminggu (cuba 30 minit setiap sesi) Anda boleh berenang sehingga tarikh kelahiran tanpa harus menukarkan rutin atau strok renangan anda.



SENAMAN LANTAI PELVIK



Otot lantai pelvik menyokong pundi kencing, usus, uterus dan vagina anda. Ia juga mengawal fungsi pundi kencing dan usus. Semasa kehamilan, hormon akan menyebabkan otot menjadi tertarik, jadi anda mungkin tidak boleh menahan iar kencing semsa atau selepas kehamilan. Lantai pelvik yang lemah dan rosak boleh menyebabkan kejatuhan rahim dan segala yang disokongnya seperti pundi kencing, usus, uterus dan vagina.


BERJALAN


Berjalan adalah salah satu senaman kardio yang terbaik semasa kehamilan. Jadi, berjalanlah di taman permainan, semasa pergi ke kedai atau waktu rehat. Tenaga anda akan meningkat serta akan menguatkan otot-otot lutut dan pergelangan kaki anda tanpa meletakkan tekanan yang tinggi.

Cara-caranya:
Mulakan dengan berjalan selama 15 minit setiap kali, sebanyak tiga kali seminggu. Kemudian, cuba tambahkan sesi tersebut kepada 30 hingga 60 minit sebanyak tiga hingga empat kali seminggu.


PILATES


Pilates fokus kepada kekuatan teras dan postur. Memandangkan pilates memberikan impak yang kurang, ia mustahil untuk badan anda menjadi panas atau kadar degupan jantung akan menjadi lebih daripada 140 degupan satu minit- penting semasa kehamilan.

Cara-caranya:
Kebanyakkan gimnasium menawarkan kelas pilates. Anda juga boleh bertanya kepada doktor anda tentang kelas pranatal. Dua jam setiap sesi dalam satu minggu adalah ok.

info:PanduanKehamilan MamiBaby









HUBUNGI Ela Ramli (Shaklee ID 1096765) 

012-6203284 (whatsapp / sms / call)

 r_rozila@yahoo.com (email) 

 COD Shaklee : Ayer Tawar, Sitiawan, Manjung, Lumut 

PENGEPOSAN KE SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK

No comments:

Post a Comment

Mohon kerjasama anda supaya membuat ulasan dengan baik. Ulasan bersifat spam tidak akan diterbitkan. Terima kasih.

KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

Wahhh dah kurus!!! Bestnya!!!  Bagi laa tips. "Saya buat diet Intermittent Fasting je" "Saya buat diet Keto" "Saya ...