Friday 5 October 2018

5 Jenis Kulit Muka Yang Perlu Diketahui

Kulit kusam tidak bermaya. Bila ada test skin di pasaraya, mesti kita cepat-cepat nak cuba. Betul tak? Bila orang tu tanya jenis kulit anda, anda pulak terpinga-pinga sebabnya tak pernah kenali jenis kulit diri sendiri samada berminyak, normal ataupun sensitif.


Ciri-ciri kulit

Mengetahui apa jenis kulit anda adalah langkah pertama yang perlu dilakukan dan yang paling penting dalam penjagaan kulit anda. Rutin penjagaan kulit mestilah yang sesuai untuk jenis kulit anda dan keadaan kulit.


5 Jenis Kulit Yang Perlu Anda Ketahui


1. KULIT NORMAL

  • Kulit normal tidak terlalu kering dan terlalu berminyak, ia seimbang. Hampir sempurna kerana kecelaan kulit terlalu sedikit. Pembukaan pori terlalu kecil dan hampir tidak kelihatan. Rona kulit kebiasaan sekata.

Kenali ciri-ciri kulit muka

2. KULIT KERING

  • Kulit kering mempunyai tahap sebum yang rendah ataupun hampir tidak dapat menumpan sebum(minyak). Disebabkan itu, jenis kulit seperti ini lebih bersifat kusam, senang mengelupas dan merengsa. Kulit kering juga berisiko untuk mendapt pigmentasi dan berkedut lebih cepat berbanding yang lain.

Jenis-jenis kulit muka
  • Penggunaan pencuci muka yang bersifat lembut dan penggunaan pelembap muka pelindung matahari (SPF) yang sesuai untuk kulit kering adalah penting untuk mengawal pengelupasan dan kerengsaan kulit dari tidak selesa. 

  • Faktor-faktor yang menyumbang kepada kekeringan kulit adalah : Penuaan atau hormon, Perubahan cuaca seperti angin, mathari atau sinaran ultraviolet (UV) serta Penggunaan produk yang salah



3. KULIT BERMINYAK

  • Untuk jenis kulit seperti ini, kawasan seperti pipi dan dagu (u zone) serta dahi dan hidung (t zone) akan mengalami minyak berlebihan. 
  • Kadangkala kertas penyerap minyak diperlukan untuk mengawal pengeluaran minyak.
  • Kulit jenis ini mempunyai kalenjar minyak yang aktif dalam menghasilkan minyak yang lebih banyak daripada yang diperlukan.
  • Kulit minyak boleh disebabkan oleh faktor pemakanan, tahap hormon, kehamilan, kosmetik yang tidak sesuai dan tekanan.
Jenis-jenis kullit muka

TIPS UNTUK KULIT BERMINYAK

  • Penggunaan produk yang betul terutama memilih rangkai noncomedogenic di mana pori tidak tersekat
  • Jangan memicit jerawat kerana akan meniggalkan parut



5. KULIT SENSITIF

  • Kulit sensitif boleh berlaku kepada semua orang bergantung pada faktor penyebab. Ia boleh disebabkan oleh penyakit seperti rosacea, ekzema atau alahan. 
  • Kulit sensitif boleh mendapat radang dan kemerahan dengan mudah.
  • Kepada anda yang mempunyai kulit sebegini, perlu lebih berhati-hati dalam menggunakan pembersih muka kerana kebanyakkan bahan-bahan yang terkandung boleh memberi reaksi yang negatif.

Jenis kulit muka


4. KULIT KOMBINASI

  • Kulit boleh menjadi kering atau normal di sesetengah kawasan dan berminyak pada kawasan lain seperti zon T (hidung, dahi dan dagu). 
  • Sesiapa yang mempunyai kulit jenis ini memerlukan rawatan yang berlainan sedikit di kawasan yang berbeza.
  • Kulit kombinasai boleh mempunyai liang-liang pori yang kelihatan lebih besar daripada biasa, 'blackhead' dan kulit berkilat kerana penghasilan minyak berlebihan di zon T.
                                     Jenis kulit muka

Jadi anda sudah tahu jenis kulit masing-masing kan.  Disini saya kongsikan skincare terbaik yang sesuai untuk semua jenis kulit. Produk ni adalah organik dan bebas dari 1500 bahan kimia yang berbahaya.




**************************

Klik sini untuk belian secara online

**************************



HUBUNGI Ela Ramli
 (Shaklee ID 1096765)

 012-6203284 (whatsapp / sms / call)

 FB : Rozila Ramli 

 COD Shaklee : Ayer Tawar, Sitiawan, Manjung, Lumut 

 PENGEPOSAN KE SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK

No comments:

Post a Comment

Mohon kerjasama anda supaya membuat ulasan dengan baik. Ulasan bersifat spam tidak akan diterbitkan. Terima kasih.

KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

Wahhh dah kurus!!! Bestnya!!!  Bagi laa tips. "Saya buat diet Intermittent Fasting je" "Saya buat diet Keto" "Saya ...